RSS Feed tweeter facebook

تاریخ :2014 نوامبر 3 - 12:12 ق.ظ بازدید: 47,304 کد:8405
 
تاثیر عمیق فرهنگ و تمدن ایرانی بر توسعه کشور مالزی

مالزی: نقش و تاثیر ایران و تمدن ایرانی بر توسعه کشور مالزی موضوع جدیدی نیست، بویژه اینکه در سال های اخبر که میزان مراودات دو کشور و مهاجرات دهها هزار ایرانی و دانشجو از کشورمان به مالزی رشد قابل توجهی داشته، این موضوع و اینکه به راستی ایران  و ایرانیان چه تاثیری بر کشور مالزی داشته اند، نَقل هر محفلی شده است.

به خوبی به یاد داردم حدود 10 سال پیش که برای انجام یک کار تحقیقاتی از طرف دانشگاه یو.پی.ام (UPM) به ایالت ساراواک، شهر کوچینگ، سفر کرده بودم، در بازدید از روستای تاریخی این شهر که همچنین به روستای فرهنگی (Cultural Village) مشهور است، با آثار، ابزار و آلات، فنون کشاورزی، نجاری، ساختمان سازی و … مواجه شدم که شباهت بسیار زیادی با آنچه که ما در کتاب های تاریخی خودمان در ایران می خواندیم و بعضا از نزدیک دیده بودم، شباهت بسیار زیادی داشت. در آن زمان که من از نفوذ تمدن ایرانی و نیز تاثیرات تاریخی که ایرانیان بر توسعه مالزی داشته اند، ناآگاه  بودم، این شباهت عجیب و غیرقابل باور را در یک نوع گرایش طبیعی در انسان ها برای حل و فصل امور روزمره و نشانه هایی از استعدادهای طبیعی در ذات انسان تلقی کردم.

هفته پیش به صورت اتفاقی با دکتر علی اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، همسفر شده و موضوع را با وی در میان گذاشتم. وی که خود مطالعاتی در زمینه فرهنگ و تمدن مالزی داشته، از نقش تاریخی ایرانیان در شکل گیری تمدن مالایی سخن به میان آورد و شواهدی نیز ارایه داد. وی افزود: درحالی که تصور عمومی براین است که اسلام و تمدن اسلامی اولین بار توسط اعراب به شبه جزیره ملایو، یا آنچه تاریخ و تمدن مالایی نامیده می شود، راه یافته، نگاهی به آثار و عکس های به نمایش گذاشته شده در موزه های تاریخی این کشور نشان از نقش برجسته و درخشان ایرانیان در آشناسازی قوم ملایو با علم، دانش و فرهنگ مدرن در سال های اولیه ورود اسلام به این سرزمین حکایت دارد.

به گفته وی، در آثار و عکس های  زیر که در موزه شهر کوچینگ، مرکز ایالت ساراواک، واقع در مالزی شرقی، به نمایش گذاشته شده، به خوبی نقش ایرانیان در توسعه علم، دانش و فرهنگ و تمدن مالایی نشان داده شده است.

مالایی ها نحوه ساختمان سازی را از ایرانیان فراگرفته اند

فرهنگ ساختمان سازی با آجر و گچ و مانند آنها از دوران باستان در ایران وجود داشته است و مردمان سرزمین ملایو کمتر با این مقوله آشنائی داشته اند، به همین علت فنون مذکور را از نسخ خطی ایرانی و اندیشمندان ایران فراگرفته اند. عکس  زیر در موزه اسلامی کوچینگ نگهداری می شود و صفحه ای از یک نسخه خطی فارسی است.

اصطرلاب، نماد نفوذ دانش نجوم ایرانی در مالزی

اسطرلاب یا Astrolab وسیله نجومی ایرانی در موزه اسلامی کوچینگ- در صفحه توضیحات نام پرشیا یا ایران را آورده اند ومی بینیم که فرهنگ ایرانی تا کجا نفوذ کرده است و چه خدماتی را برای مردم این سرزمین در دوران گذشته به ارمغان آورده است. اسطرلاب دستگاه و صفحه مدور فلزی است که از جنس برنز یا برنج و یا از آهن وفولاد و یا تخته به طرز بسیار دقیق و ظریف و مستحکمی ساخته شده و برای مطالعات ومحاسبات کارهای نجومی از قبیل پیدا کردن ارتفاع و زاویه آفتاب ، محل ستارگان و سیارات و منطقه البروج و به دست آوردن طول و عرض جغرافیایی محل در تمام مدت شبانه روز و فصول مختلف سال بکار برده می شود. همچنین برای بدست آوردن ارتفاع کوهها و پهنای رودخانه ها و سایر عوارض طبیعی زمین و تعیین ساعات طلوع و غروب یکایک ستارگان ثابت و سیاراتی که نام آنها بر شبکه اسطرلاب نقش بسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد .همچنین این دستگاه برای محاسبه ساعات طلوع و غروب آفتاب هر محل(علی الخصوص در دوره اسلام که تعیین ساعات نماز هم برآن اضافه شد) ساخته شده است. با توجه به این حقیقت که در هنگام استفاده از دستگاه مذکور هیچ احتیاجی به بکاربردن و دانستن فرمولهای ریاضی نیست.

بهره گیری مالایی ها از فنون کشاورزی ایرانیان

فنون کشاورزی و خرمن کوبی را ایرانیان فرهیخته به مردم این سرزمین آموزش می داده اند، این تصویر در موزه اسلامی شهر کوچینگ نگهداری می شود که در سفر مطالعاتی به آن شهر گرفته ام.

قلمدان ایرانی در مالزی

در موزه کوچینگ این جعبه کوچک تحت عنوان فارسی قلمدان قرن نوزدهم میلادی ثبت شده است. این بیانگر نقش ایرانیان در توسعه فرهنگ نوشتاری مردم مالزی در قرون گذشته پیش از کشف پارکر می باشد.

فنون نجاری که از ایران به مالزی راه یافت

این نسخه بیانگر تاثیر علوم ایرانی بر تمدن مالائی در قرون گذشته می باشد و اصحاب صنعت مالزی از منابع فارسی برای پیشرفت و تمدن خود بهره می بردند و پیش از کشف ینگی دنیا یا آمریکای کنونی این مردم مشرق زمین بویژه ایرانیان بوده اند که تمدن اسلامی را در مشرق زمین گسترش داده اند.

بدیهی است که نقش و تاثیر ایرانیان در توسعه فرهنگ و تمدن مالایی محدود به همین موارد نیست، و مطالعه ای عمیق تر و دقیق در زمینه چگونگی ورود ایرانیان به سرزمین مالایی و نیز ره آورد آنها به این سرزمین می تواند منجر به کشف حقایق چه بسا شگفت انگیز تری نیز بشود.

* نویسنده: عباس قنبری

در این زمینه بیشتر بخوانید: تاثیر تمدن اعراب بر فرهنگ و توسعه مالزی

diggfacebookmyspacestumbleupontwitter
 

2 Responses to “تاثیر عمیق فرهنگ و تمدن ایرانی بر توسعه کشور مالزی”

  1. بهمن :

    این مقاله نویسنده ندارد؟

  2. علی :

    وام واژه های فارسی یا زبانهای دیگر در زبان مالایی فراوان یافت می شود. اما واژه های کلیدی شهرنشینی و تمدن دلالت قوی بر وجود ارتباط مذکور هستند. واژه هایی بنیادینی مانند “بندر” (درمعنای عام شهر؛ درحالیکه طبیعتا اولین بازدیدکنندگان خارجی به مالزی از طریق بنادر وارد این سرزمین شده اند)، “گندم” (درحالیکه غذای بومی مالزی نیست، اما طبیعتا از ملزومات انتقال تمدنهای کلاسیک به سرزمینی مانند مالزی است و بطوریکه همراه با ورود تمدن این واژه هم نقش اجتناب ناپذیر “فرهنگی” خود را منتقل می کند)، دیوان و دفتر (برای کتابت، سنگ اولیه تمدن). درضمن برخی واژه های اهمیت خاصی در نشان دادن این اولین برخوردها با تمدن دارند، مثلا “شلوار” (بعنوان جایگزین لباسهای اولیه یعنی پارچه هایی که به خود می بستند و می بندند)، “شاه” (درکنار واژه بسیار مستعمل سلطان عربی) قابل توجهند. خوراکیهای مانند انگور و بادام و .. هم فارسی است؛ ولی دربین آنها “خرما” (با توجه به ارزش خاصی که در فرهنگ اسلامی دارد و قاعدتا باید در زبان مالایی هم از واژه های عربی به این منظور استفاده می شد، ولو اینکه اولین خرماها را از ایران وارده کرده باشند) قابل توجه تر هستند.

پاسخ دادن به علی لغو پاسخ

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>